החל מיולי 2023, בעת סיום העסקת עובד, נדרשים העובדים וכן כלל המעסיקים במשק, למלא את טופס 161 החדש שפרסמה רשות המיסים, אשר מחליף את המסמכים הקיימים כיום.
הטופס מייצר תהליך עבודה חדש ומורכב יותר מזה הקיים כיום וישנה חשיבות רבה ללמוד וליישם בשטח.
אירוע סיום עזיבה של עובד, מציב את המעסיק בסיטואציה רגישה הן בהיבט המשפטי הדורש סוג מסוים של שליטה והבנה בדיני עבודה, המהווים את הבסיס לזכויות העובד בעזיבה, והן בהיבט הבירוקרטי הכולל בתוכו את הדרישה להנפקת מסמכים לעובד, ובכלל זה מילוי טופס 161 – בו נדרש המעסיק להציג לעובד מגוון נתונים אודות תקופת העבודה, ומענקי הפרישה והפיצויים להם זכאי בסיום העסקתו.
לפני כחודש וחצי, פרסמה רשות המיסים טופס 161 חדש, אשר מיועד להחליף את המסמכים הקיימים כיום לשימוש המעסיק והעובד: טופס 161 (למילוי מעסיק), וטופס 161 א' (למילוי העובד). וחובת המעסיק והעובד להשתמש בו בכל עזיבת עבודה עליה ידווח המעסיק החל מ- 1.7.2023 ואילך.
בעצם, החל מחודש יולי, נדרשים הן המעסיק והן העובד למלא את חלקם על גבי טופס 161 החדש המאוחד, וכך ייראה בעצם תהליך העבודה החדש:
הפעלת מנגנון "רצף קצבה אוטומטי":
כאמור, רצף קצבה פירושו כי כספי הפיצויים יעמדו לרשותו של העובד בגיל הפרישה ומהם ימשוך קצבה חודשית ולא יממש אותם כסכום חד פעמי.
במידה והעובד לא ימלא את החלטותיו בטופס 161 (חלק ב'), ובנוסף מתקיימים 2 התנאים הבאים:
אזי יוכל המעסיק לתת הנחיות לקופות הגמל והפנסיה של העובד- ולבקש מהן לייעד את הכספים לרצף קצבה אוטומטי. באפשרות זו העובד בעצם לא מקבל החלטה אקטיבית, אלא הרצף יופעל כמנגנון אוטומטי על מנת לסגור את הטיפול בעזיבתו.
המקרים בהם יופנה העובד לפקיד שומה:
רשות המיסים הגדירה את המצבים בהם נדרש המעסיק להפנות את העובד לפקיד שומה על מנת לקבל את האישורים המתאימים להתחשבנות על כספי הפיצויים ומענקי הפרישה העומדים לרשותו:
להלן תרשים זרימה המתאר את התהליך מתחילתו עד סופות:
אין ספק כי בתהליך החדש, הטילה רשות המיסים אחריות רבה וגדולה על המעסיקים, הן בביצוע חישובים שלא ערכו קודם בטופס 161 הישן, והן בהבנת החלטות העובד לעניין כספי הפיצויים ומענקי הפרישה ועד מתן אישורי ביצוע עבור קופות הגמל והפנסיה.
מעסיקים רבים, מלינים על כך ובעיקר חוששים מכך שרשות המיסים הפכה אותם למעין יועצים פנסיונים או רואי חשבון- כאשר הם אינם מחזיקים בהשכלה המתאימה לכך.
במילים אחרות, חוששים המעסיקים מטעויות טכניות או טעויות מקצועיות של ממש, אשר עלולות לגרום לעובדים שסיימו עבודה- נזק רב מבחינה כספית, וזאת בנוסף לכך שלא הוגדרו זמני תקן לעובד למילוי חלקו בטופס, והדבר משפיע בהחלט על משך הזמן לסיום טיפול בכל עזיבת עבודה- אשר עלול לגרום למעסיקים להתעכב במסירת טופס 161 מלא וחתום לעובדים שסיימו העסקה. כך או כך, נראה כי המעסיקים יזדקקו לליווי אישי ומקצועי בנושא, ויפה שעה אחת קודם, ללמוד אודות התהליך החדש ולאמץ שיטת עבודה המתאימה לאופי הארגון, לכמות העזיבות הממוצעת בשנה, ולגובה המשכורות המשולמות בו.
סניף ראשי:
רח' עמל 68, קומה 2,
פתח תקוה 4917001
ת.ד 7023